بیگ شاپ

بزرگترین و جامع ترین فروشگاه انواع فایل دانشجویی و دانش آموزی

بیگ شاپ

بزرگترین و جامع ترین فروشگاه انواع فایل دانشجویی و دانش آموزی

دانلود مقاله سوء‌تغذیه

دانلود مقاله سوء‌تغذیه

  سوء‌تغذیه اولیه در افرادى‌ که براى تغذیه به دیگران وابسته هستند، مشاهده مى‌شود؛ نوزادان، کودکان، سالمندان، زندانیان، معلولین و بیماران روحى مستعد ابتلاء مى‌باشند. سوء‌تغذیه ثانویه، نتیجه بیمارى‌هائى است که بر اشتها، هضم، جذب یا مصرف مغذى‌ها تأثیر مى‌گذارند. علت اصلى مرگ و میر در کشورهاى فقیر توسعه نیافته، بیمارى‌هاى مرتبط با سوء‌تغذیه مى‌باشد که از تکامل جسمى و ذهنى اکثر افراد جلوگیرى مى‌کند. در جوامع ثروتمند، سوء‌تغذیه به عوامل مختلف اجتماعی، روانى و پزشکى وابسته است. به‌عنوان مثال در افراد مسن، دمانس خفیف، غم و اندوه، سستى و بى‌حالی، ضعف بینائى و شنوائى و نیز دندان‌ها، انزوا و بیمارى‌هاى تحلیل برنده، به شیوع سوء‌تغذیه کمک مى‌کنند.  

  اغلب تغییرات فیزیکی، بیوشیمیائى و ترکیب بدن، در همه انواع سوء‌تغذیه، ایجاد مى‌شوند و اصول طبقه‌بندی، رسیدگى و مراقبت براى بزرگسالان و کودکان یکسان مى‌باشد. 

 کمبود مغزی‌های نوع I

طبقه‌بندی سوء‌تغذیه

سوء‌تغذیه کودکان 

 سوء تغذیه بزرگسالان 

علائم بالینی سوء‌تغذیه

گردش خون 

 بی‌اشتهائی 

خلق و خو و رفتار 

پوست 

گونه‌ها 

استخوان 

تورم شکم 

بزرگ‌شدن پستان‌ها (در مردها) 

ادم 

هپاتومگالی 

 کمبود مغزی‌های نوع II

سندروم‌های سوء‌تغذیه

ماراسموس (Marasmus) 

کواشیورکور (Kwashiorkor) 

کوتولگی تغذیه‌ای 

سوء‌تغذیه ادماتوز 

درمان سوء‌تغذیه

مرحله حاد 

مرحله واسطه 

مرحله نوتوانی 

کمبود مغزى‌هاى نوع I 

  در این نوع کمبود، ابتدا ذخیره مغذى و سپس غلظت آن در بافت‌ها کاهش مى‌یابد. سازش مسیرهاى متابولیکى مربوط به این مغذى‌ها باعث بروز علائم بالینى و عوارض کمبود مى‌گردد. تشخیص این نوع کمبود از طریق اندازه‌گیرى غلظت مغذى در بافت، بررسى واکنش‌هاى متابولیکى در محل کمبود، نشان دادن تأثیر جایگزین کردن مغذى در داخل یا خارج بدن بر روى یک سیستم عملکردى و یا با تشخیص نشانه‌هاى بالینى خاص انجام مى‌گیرد.  

علائم بالینى سوء‌تغذیه 

گردش خون

 خلق و خو و رفتار

 گونه‌ها

 تورم شکم

ادم

بی‌اشتهائی

پوست

استخوان

 بزرگ‌شدن پستان‌ها (در مردها)

هپاتومگالی

 گردش خون   

 احتباس آب و سدیم در مایع خارج سلولى یکنواخت نیست. کاهش حجم مایع درون سلولى موجب بزرگ شدن فضاى بین‌سلولى مى‌شود. این عدم توزیع، موجب مى‌شود که بیماران داراى اِدم را به اشتباه دهیدراته بدانند. این بیماران در واقع دچار کاهش حجم خون هستند. دهیدراته به‌شمار آوردن این بیماران منجر به درمان نادرست آنها توسط محلول‌هاى رهیدراسیون توسط پزشک مى‌شود. در حقیقت کاهش حجم خون در بیماران ادماتوزى نوعى شوک سمى به‌حساب مى‌آید.  

 بى‌اشتهائى 

  از دست دادن اشتها از علائم شایع انواع سوء‌تغذیه شدید مى‌باشد که محتمل‌ترین دلایل آن عبارتند از: عفونت، کمبود مغذى‌هاى نوع II و عملکرد غیرطبیعى کبد که در اغلب موارد هر سه مورد با هم وجود دارند.  

خلق و خو و رفتار 

  کودکان مبتلا به سوء‌تغذیه وقتى تنها گذاشته شوند، بسیار خونسرد و بى‌تفاوت بوده و هنگامى‌که آنها را در آغوش مى‌گیرند، گریه مى‌کنند. این بى‌تفاوتى ممکن است آن‌قدر زیاد شود که کودک مدت زمان طولانى بدون هیچ‌گونه حرکتى دراز بکشد. گاهى اوقات علائم کاتاتونیا و هم‌چنین زخم بستر در آنها دیده مى‌شود. این کودکان حرکات تقلیدى تکرارى انجام مى‌‌دهند که یکى از نشانه‌هاى محرومیت روانى - اجتماعى آنها مى‌باشد. یکى از مضرترین این رفتارها، نشخوار کردن است؛ به‌طورى‌که کودک، آخرین وعده غذائى آن را بالا مى‌آورد و دوباره ناگزیر بخشى از غذا هدر مى‌رود.  

پوست 

  سلسله تغییرات مداومى در پوست ایجاد مى‌شود که بیش از چند روز طول مى‌کشد و بى‌شباهت به سوختگى در اثر آفتاب نیست. پوست ابتدا در نواحى که تحت فشار و یا در معرض ضربه‌هاى کوچک قرار مى‌گیرد، تیره مى‌شود. لایه‌هاى سطحى مثل کاغذ پوستى نازک، خشک شده و اگر آن‌را بکشیم پاره مى‌شود و خطوط بى‌رنگى بین ترک‌ها باقى مى‌ماند که به این حالت درماتوز سنگفرشى مى‌گویند. لایه‌هاى ترک خورده و خشک، کنده شده و پوست تیره و بسیار نازک نمایان مى‌گردد. اگر این پوست را به آرامى بین انگشتان فشار دهیم، چروک‌هاى زیادى ظاهر مى‌شود که نشان‌دهنده اپیدرمیس نازک و آتروفیک است. پوست، به‌ویژه در خمیدگى‌ها، میان دوراه‌ها و پشت گوشت‌ها، بسیار خشک، زخم‌دار و نازک مى‌شود. در موارد شدید به‌نظر مى‌آید کودک دچار سوختگى شده است. ریشه موى سر، ضعیف شده و موها بدون درد و به‌راحتى کنده مى‌شوند، بیماران اغلب به‌طور کامل طاس مى‌شوند. تارهاى مو باریک، سیخ سیخ و مرده مى‌شوند. حلقه‌هاى مو به‌علت سیخ شدن تارها بالا رفته، به‌ طورى‌که فرد ظاهرى شبیه درخت با یک تنه صاف و یا چتر پیدا مى‌کند: علامت جنگل. رنگ مو ممکن است به قهوه‌ای، قرمز، خاکسترى و یا بلوند تغییر کند.  

گونه‌ها   

 برجستگى گونه‌ها معمولاً نتیجه سوء‌تغذیه ادماتوز بوده و jowls نامیده مى‌شود. علت این برجستگى ناشناخته است ولى دلیل آن بزرگ شدن غدد بزاقى بناگوشى نمى‌باشد.  

استخوان 

  بزرگ شدن مفاصل کاستوکندرال و حالت ریکتز دانه تسبیحى در نتیجه متابولیسم غیرعادى ویتامین D و یا کمبود کلسیم و فسفر ایجاد مى‌شوند. جابجائى مفاصل کاستوکندرال به‌علت کمبود ویتامین C و یا مس مى‌باشد. Harrison's sulcae و سایر بد‌شکلى‌هاى قفسه سینه ناشى از عفونت‌هاى ریه نیز شایع هستند. در عکس‌بردارى با اشعه X تحلیل استخوانى مشهود است.  

تورم شکم 

  برآمدگى شکم این بیماران به‌دلیل وجود گاز در روده مى‌باشد نه بزرگ شدن شکم. صداهائى که از روده به گوش مى‌رسند بلند و گه‌گاه هستند. در بیمارانى که به تازگى تحت درمان قرار گرفته‌اند، اغلب روده تحلیل یافته و ترشحات مکررى دارد.  

بزرگ‌شدن پستان‌ها (در مردها) 

  بزرگى پستان‌ها، خصوصاً در بیمارانى که فلور میکروبى روده کوچک آنها رشد زیادى داشته و دچار عملکردى غیرطبیعى کبد نیز مى‌باشد دیده مى‌شود.  

 ادم 

  اِدم یکى از نشانه‌هاى بارز کواشیورکور مى‌باشد. احتباس آب و سدیم در مایع خارج سلولى معمولاً ۱۰ تا ۲۰ درصد وزن بدن را شامل مى‌شود که در موارد شدید ممکن است به ۵۰ درصد نیز برسد. اِدم معمولاً وابسته است و در اطراف چشم‌ها و در قسمت‌هاى تحتانى دیده مى‌شود.  

هپاتومگالى 

  هپاتومگالى معمولاً در این بیماران دیده مى‌شود. در این حالت کبد صاف و سخت است. بزرگى کبد نتیجه تجمع چربی، عمدتاً ترى‌گلیسرید مى‌باشد. حدود نیمى از وزن مرطوب کبد مى‌تواند چربى باشد. Kala-azar ، ایدز و اختلالات هموگلوبین منجر به بزرگى غیرعادى کبد مى‌شوند.

سوء تغذیه 

  به کاهش وزن ۱ تا ۲ درصد در هفته، ۵ درصد در ماه یا بیشتر از ۱۰ درصد در عرض ۶ ماه گویند.   

 علائم سوء‌تغذیه 

  علائم بالینى سوء‌تغذیه شامل کاهش سطح آلبومین، کل لنفوسیت‌ها و هموگلوبین مى‌باشد.  

 عوامل خطر سوء‌تغذیه 

  - بیمارى

 - کم‌خورى  

  - از دست دادن دندان‌ها یا ناراحتى‌هاى دهانى  

  - مسائل اقتصادى  

  - کاهش توانائى‌هاى اجتماعى  

  - مصرف داروهاى متعدد  

   - تحلیل یا افزایش وزن  

  - سن بیشتر از ۸۰ سال  

   آب‌مروارید 

  بیمارى وابسته به سن مى‌باشد که در آن عدسى‌هاى چشم آسیب مى‌بینند و اگر عدسى‌ها تحت عمل جراحى تعویض نشوند، نهایتاً به کورى منجر مى‌شود. البته در افرادى هم که به‌خوبى تغذیه شده‌اند، این بیمارى در اثر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، آسیب اکسیداتیو، عفونت‌هاى ویروسی، مواد سمى و اختلالات ژنتیکى عارض مى‌گردد. در ایالات‌متحد آمریکا حدود ۴۶ درصد از افراد ۷۵ تا ۸۵ ساله به این بیمارى مبتلا هستند؛ در حالى‌که فقط ۵ درصد آنها بین سنین ۵۲ تا ۶۴ سال به این بیمارى مبتلا مى‌شوند. مواد مغذى آنتى‌اکسیدانى ممکن است در به حداقل رسانیدن میزان آسیب چشمى کمک کنند. مطالعات ارتباط معکوسى را بین ویتامین C، ویتامین E و کاروتنوئیدهاى دریافتى غذا با میزان ابتلاء به آب‌مروارید نشان مى‌دهد

شامل 35 صفحه فایل word قابل ویرایش



خرید و دانلود دانلود مقاله سوء‌تغذیه


دانلود تحقیق در مورد نهاد اجتماعی

دانلود تحقیق در مورد نهاد اجتماعی

دانلود تحقیق در مورد نهاد اجتماعی 

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 24

 

 

 

 

بخشی از متن

نَهاد یا نهاد اجتماعی که در مواردی موسسه یا سازمان اجتماعی نیز نامیده شده است یکی از ساختارهای اجتماعی است.

برای اجرای مدیریت شهری و کشوری در شهرها و روستاها سازمان‌ها و ارگان‌های گوناگون دولتی مستقر شده‌اند. ادارات کل و نهادهای مربوطه معمولاً در شهرهای بزرگ یا مراکز استان‌ها قرار دارند. تعداد این نهادها در ایران به بیش از 130 عدد می‌رسد. نهاد واژه‌ای عمومی دربرگیرند? اداره، ستاد، کمیته، بنیاد، سازمان، ارگان، تعاونی، نهضت، جمعیت، انجمن، سرپرستی، مرکز، کانون، آموزشگاه، وزارتخانه، شرکت، تشکل، موسسه، بنگاه و غیره است که کمابیش هرکدام تعریف خود را دارد و حوزه و قوانین کاری هر گونه از نهادها با هم مقداری تفاوت دارد.

نهاد اجتماعی را در یک معنی به "الگوی رفتار منظم و بادوام و پیچیده که به‌وسیله آن کنترل اجتماعی صورت می‌گیرد "اطلاق گردیده است.

"دورکیم" تعریفی که از جامعه‌شناسی نموده آن را علم به نهادهای اجتماعی می‌داند مقصود ولی از نهاد اجتماعی مجموعه‌ای از اصول و مقررات است که در جامعه بنیان یافته و بر رفتار فرد ناظر است بطوریکه سرپیچی از آنها مشکل و گاهی غیر مقدور است و در این مورد نهاد را به همه عقاید و شیوه‌های رفتاری اطلاق نموده است که اجتماع نهاد یا تاسسیس کرده است.

مارسل موس جامعه شناس فرانسوی که شاگرد دورکیم است در تعریف نهاد می‌گوید: "نهاد اعمال و افکاری اجتماعی اند که فرد در بدو تولد آنها را در مقابل خود ساخته و پرداخته می‌یابد و انتقال این اعمال و افکار غالباً از راه آموزش صورت می‌گیرد "و بالاخره مالینوفسکی مردم‌شناسی انگلیسی لهستانی الاصل نهاد اجتماعی را "اجزاء واقعی فرهنگ می‌داندکه دارای حساس ملاحظه‌ای با دوام , عمومیت و استقلال است ".

اگبرن و نیم کف نیز نهاد اجتماعی را به "مجموعه‌ای از پوشش‌های اجتماعی اطلاق نموده‌اند که ناظر بر هدف یا هدفها و کارکردهای معینی بوده و کل یگانه‌ای را بوجود می‌آورد"

بطور کلی با در نظر گرفتن ویژگیهای نهاد اجتماعی , می‌توان آنها را "مجموعه‌ای از الگوهای رفتار و اعمال و افکاری تلقی نمود که دارای هدف , کارکرد و ضرورت و عمومیت و دوام بوده , خود را کم و بیش به فرد تحمیل نموده و فرد پس از تولد آنها را ساخته و پرداخته در مقابل خود می‌بیند "مثال مشخص این تعریف خانواده است که تداوم جامعه انسانی بدان بستگی داشته و تمام جوامع اعم از ابتدائی یا پیشرفته پای بند اصول و مقررات آن بوده و در حفظ و باقی آن می‌کوشند. افراد بدنیا می‌آیند و از بین می‌روند و در حالیکه نهادهای نخستین اجتماعی مانند خانواده و دولت پابرجا بوده و در طول نسل‌های متمادی هدفهای آشکاری را تعقیب می‌کنند. نهادهای نخستین اجتماعی از استمرار و دوام در



خرید و دانلود دانلود تحقیق در مورد نهاد اجتماعی


آموزش نصب vMware vCenter Server 6

نصب نسخه جدید vCenter Server بسیار ساده تر بوده و مراحل کمتری نسبت به نسخه 5 دارد.
لازم به ذکر است در این مقاله روش نصب سریع و با کمترین منابع پرداخته شده.



خرید و دانلود آموزش نصب vMware vCenter Server 6


دانلود فایل درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی تغییرات مواد.

دانلود فایل درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی تغییرات مواد.

درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی تغییرات مواد

تعداد صفحات:28

فرمت فایل:ورد

 

 

 

 

 

 

چکیده

آدمی از آغاز بر آن بوده است که تاریکی های جهان را به نور آگاهی و دانش و اندیشه روشن نماید تا بتواند به افق های دورتر دانایی و دانش اوج بگیرد. در این میان اشتغال به نشر و پژوهش در علوم موهبتی است ایزدی که معلمان را به مراتب عالی الهی می رساند. و باری گران و مسئولیتی عظیم را بردوش این جماعت قرار می دهد. جستار پیش رو، حاصل این عشق و احساس وظیفه ی توأمان است.

درس پژوهی برگردان واژه ژاپنی jugyokenkyu بمعنی مطالعه یا پژوهش تشکیل شده است .kenkyu بمعنی درس و jugyo بمعنای مطالعه یا پژوهش است . معادل انگلیسی درس پژوهی Lesson study است .

درس پژوهی به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعی پیرامون عمل تدریس است . بعنوان یک معلم حرفه ای بیا و در روش تدریس خود تامل کن! حتما روش بهتری برای تدریس وجود دارد . اما این بار نه به تنهایی، بلکه با یک گروه از معلمان هم رشته ، روش خود را مورد مطالعه و آزمون قرار دهید ، با هم با نقد شرایط موجود و در جهت نیل به وضع موجود طرح مساله نمایید ، در جهت شناخت بهترین روش ممکن پژوهش کنید ، نتایج پژوهش را در کلاس درس و بصورت طبیعی بیازمایید ، نتیجه آزمایش را نقد کنید ، طرح را اصلاح و دوباره در یک کلاس دیگر آن را اجرا نمایید ، نتایج پژوهش خود را منتشر و در اختیار دیگران قرار دهید .

به این ترتیب شما گام در مسیر درس پژوهی نهاده اید روشی که پایه توسعه مستمر حرفه ای شماست و شما را در مسیر یک معلم حرفه ای و فکور به حرکت وا می دارد !

در این درس پژوهی سعی بر این است که دانش آموزان به طور کامل با مفاهیم کامل درس آشنا گردند و مشکلات و معایب تدریس در این باره برطرف گردد.


مقدمه :

همانطور که می دانیم درس پژوهی شکل اولیه ای از توسعه ی حرفه ای معلمان می باشد که هدف عمده آن بهبود مستمر تدریس می باشد به گونه ای که دانش آموزان بتوانند مطالب را به شیوه ی موثر تری بیاموزند.گروه درس پژوه تلاش می کند طرح درس خود را نقد و بررسی و به شیوه بهینه اصلاح نماید. طرح درس مشارکتی رمز موفقیت معلمان می باشد. برای معلم درس پژوه تمام کردن کتاب مهم نیست، یادگیری و فهمیدن دانش آموزان مهم است. درس پژوهی به معلمان یاد می دهد که در کلاس صرفا یاددهنده نباشند بلکه یادگیرنده نیز باشند.ملاک سنجش در موفقیت درس پژوهی یادگیری معلمان است نه تولید یک درس. تهیه طرح درس بهتر نتیجه جانبی و ثانوی فرآیند است اما نه هدف اولیه آن.

منطق درس پژوهی ساده است اگر می­خواهید آموزش را بهبود بخشید، اثر بخش­ترین جا برای چنین کاری، کلاس درس است. اگر شما این کار را با درس­ها شروع کنید، مسئله­ی چگونگی کاربرد نتایج تحقیق در کلاس درس ناپدید می شود.در اینجا بهبود کلاس درس در درجه­ی اول اهمیت است. درس پژوهی یکی از راههای ارتقا و دستیابی به شیوه های نوین تدریس و کنار گذاشتن شیوه ها و روشهای سنتی است . معلمین مقطع ابتدایی چند سالی است که تلاش می کنند تا بلکه بتوانند با شرکت درجشنواره ی الگوهای نوین تدریس خدمتی در این راستا به نظام تعلم و تربیت کشور به عنوان مهمترین رکن آینده ساز کشور کمکی کرده باشند .

ما در قسمت مبانی علمی و نظری به سه مبحث پرداخته ایم : اول ، طراحی منظم آموزشی یا همان طرح درس ، دوم ؛روشهای تدریس ، سوم ؛هدفهای سه گانه ی تعلیم وتربیت .



خرید و دانلود دانلود فایل درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی تغییرات مواد.


دانلود پاورپوینت فارسی پایه هشتم درس دوم خوب جهان را ببین - 6 اسلاید

دانلود پاورپوینت فارسی پایه هشتم درس دوم خوب جهان را ببین - 6 اسلاید

 

 

 

 

رکن سوم وجه شبه است یعنی شباهتی که بین مشبه و مشبه به وجود دارد .

رکن چهارم ادات تشبیه است یعنی کلمه ای که به وسیله ی آن شباهت برقرار می شود .

مثال : پرهای طاووس چون پارچه های زیبا پر نقش و نگار است .

رکن سوم و چهارم ممکن است از تشبیه حذف شود .

مناسب برای دانش آموزان و دبیران و اولیا

برای دانلود کل پاورپوینت از لینک زیر استفاده کنید:



خرید و دانلود دانلود پاورپوینت فارسی پایه هشتم درس دوم خوب جهان را ببین - 6 اسلاید