فصل اول: دفتر بازاریابی صادرات
رشته مدیریت اجرایی
تعریف تحقیق : از نظر علمی تحقیق عبارت است از بررسی کامل موضوع به گونه ای منظم و منسجم بر اساس روشهای عینی ، به منظور کسب اطلاعات یا کشف اصول وابسته به آن .( تنظیم مساله – تعیین طرح تحقیق- تعیین روش گردآوری اطلاعات-طراحی فرم های گردآوری اطلاعات-نمونه گیری –گردآوری اطلاعات- پردازش داده ها – تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات- تهیه گزارش تحقیق – بازخورد)
تحقیقات بازاریابی : عبارت است از روشی عینی ، منظم و منسجم که از طریق آن اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیم گیری مدیر بازاریابی فراهم می آید .
نقش تحقیقات بازاریابی : برقراری پیوند بین مشتری یا مصرف کننده وسازمان از طریق اطلاعات مناسب برای شناسایی و بیان مسایل واموربازاریابی ( تعیین برنامه ریزی استراتژیک و تدوین آن ، شناسایی، تحلیل و کنترل بازار )
موارد استفاده از تحقیقات بازاریابی
-پردازش و ارائه اطلاعات برای تصمیم گیری-تعیین و تدوین برنامه ریزی استراتژیک--شناسایی مشتریان و یا خریداران-تعیین سیاستهای بازاریابی ( قابل کنترل و یا خارج از کنترل )-سنجش تقاضای بازار و یا تعیین مقدار فروش ، عرضه و میزان تولید -کاهش هزینه های و تعیین میزان سودآوری شرکت-ارزیابی کشش محصول در بازار و قیمت رقابتی مورد قبول-کشف بازارهای جدید ، ایجاد نوآوری در محصول و خدمات