موزون بودن اگر مجموعه ای را در نظر بگیریم که در آن، از حیث کمیت، مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کیفیت، ارتباط اجزاء با یکدیگر رعایت شود، مثلاً یک اجتماع اگر بخواهد باقی بماند و اثر مطلوب خود را بدهد و نقش منظور را محقق نماید باید متعادل باشد، یعنی هر چیزی در آن باید به قدر لازم وجود داشته باشد.
یک اجتماع متعادل به کارهای فراوانی از قبیل امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، قضایی، تربیتی و ... احتیاج دارد . این کارها باید میان افراد تقسیم شود و برای هرکدام از آن کارها به اندازه ای که لازم و ضروری است، افرادی گماشته شود.
معنی دیگر عدل تساوی و نفی هر گونه تبعیض است
گاهی می گویند: فلانی عادل است . منظور این است که هیچگونه تفاوتی میان افراد قائل نمی شود.
بنابراین، عدل یعنی مساوات . اگر مقصود از این معنی، این باشد که عدالت ایجاب می کند که هیچگونه استحقاقی رعایت نگردد و با همه چیز و همه کس به یک چشم نظر شود، این عدالت، عین ظلم است.
اما اگر مقصود این باشد که عدالت یعنی رعایت تساوی در زمینة استحقاقها است البته این معنی درست است.
عدل، چنین مساواتی را ایجاب می کند، و چنین مساواتی از لوازم عدل است. به این معنی که هرکس هر اندازه که لیاقت و استحقاقی که دارد، امتیاز می گیرد.
معنای دیگر عدل، رعایت حقوق افراد و عطا کردن به هر صاحب حق، حق او را.
و ظلم عبارت از پامال کردن حقوق و تجاوز و تصرف در حقوق دیگران می باشد . معنی حقیقی عدالت بشری، یعنی عدالتی که در قانون بشری باید رعایت شود و افراد بشر باید آن را محترم بشمارند.
میکروسکوپ (Microscope)
میکروسکوپ به معنی کپی یا ثبت ذره کوچک است و ریشه در زبان لاتین دارد میکروسکوپ دستگاهی است که برای دیدن اجسام خیلی کوچک بکار میرود و میتوان تصویری بسیار بزرگتر و با جزئیات بیشتر از جسم مورد نظر ، بدست آورد. میکروسکوپ شامل دو دستگاه عدسی همگرا است که ممکن است هر کدام ترکیبی از چند عدسی باشد، ولی مانند یک عدسی همگرا عمل میکند، یکی عدسی شیئی یا ابژکتیو و دیگری عدسی چشمی یا اکولر نام دارد.
لیونهاک یکی از اولین مخترعین میکروسکوپ در قرن هفده میلادی بود او مشاهدات خود را در زیر میکروسکوپ خود ثبت و یادداشتهای دقیقی تهیه نمود. در موزه میلدبرگ در هلند یکی از میکروسکوپ های اولیه نگاهداری می شود که احتمالا بوسیله این دانشمند ساخته شده است
اجزا یک میکروسکوپ
1- بدنه
2- منبع نور
3- کندانسور
4- صفحه نمونه
5- ماکرومتر و میکرومتر
6- عدسی شیی
7- عسی چشمی
موارد استفاده از میکروسکوپ
امروزه وجود میکروسکپ در هر آزمایشگاه آموزشی و درمانی ضروری است . در آزمایشگاه تشخیص طبی میکروسکوپ جهت بررسی انواع میکروب ها و انگل ها در مایعات بدن ، انواع سلولهای خونی و غیره استفاده می شود .
همچنین دربرخی از آزمایشهای تخصصی و تحقیقاتی نیاز به میکروسکپ های تخصصی مانند میکروسپ فلوروسنت (Fluorescent Microscope)، میکروسکپ الکترونی (Electron Microscopy) ، میکروسکپ زمینه سیاه (Dark field)میکروسکپ اینورت (Inverted Microscope) و… است حتی جراحها از میکروسکوپ ویژه ای برای اعمال ظریف جراحی (جراحی گوش و چشم و ...) استفاده می کنند.
از میکروسکوپ در آزمایشگاهها درباره موضوعات گوناگون از گیاه شناسی گرفته تا فلزشناسی برای مطالعه استفاده می گردد.
اسپکتروفتومتر(Spectrophotometer)
اسپکتروفتومتر یا طیف سنج یک دستگاه آزمایشگاهی اولیه است که جهت خواندن نتایج آزمایش های که واکنش آنها از نوع End point هستند بکارمی رود این دستگاه میزان جذب یا عبور طول موجهای مشخصی از انرژی تابشی (نور) از یک محلول را اندازه گیری مینماید بیشترین کاربرد آن در آزمایشگاه در بخش بیوشیمی است.
اساس کار اسپکتروفتومتر همانند بسیار از دستگاههای آزمایشگاهی، براندازه گیری میزان نور جذب شده توسط یک محلول رنگی است کی طبق قانون بیر-لامبرت (-Lambert Bear) میزان جذب نور(OD) متناسب با غلظت ماده حل شده در محلول است.
قانون بیر-لامبرت زمانی صادق است که:
1- نور منتشر شده بر روی ماده مورد نظر تک رنگ باشد
2-غلظت ماده حل شده باید در محدوده خطی باشد
اسپکتروفتومترهای مرئی و فرابنفش رایجترین ، نوع آنها در مراکز تشخیصی و آزمایشگاهی است اسپکتروفتومترها بر اساس تعداد پرتوهای نوری که به آشکارساز دستگاه می رسد به دو نوع تک پرتویی و دوپرتویی تقسیم میشوند.در نوع تک پرتویی یک جایگاه برای محلول و بلانگ وجود دارد در دستگاههای دو پرتویی دو جایگاه منظور شده است .پرتوتابش شده بطور خودکار مجزا شده و ازمحلول بلانک و نمونه همزمان عبور می کند این دستگاهها بسیار حساس می باشند.
قسمت های مختلف یک اسپکتروفتومتر شامل:
1ـ منبع نور(Light Source)
2ـ تک رنگ ساز(Monochromator)
3ـ شکاف عبور یا متمرکز کننده پرتو(Focusing Device)
4ـ کووت یا محل قرار دادن نمونه (Cuvet)
5ـ دتکتور یا آشکار ساز (Detector)
6ـ صفحه نمایشگر (Display device)
منبع نور(Light Source)
معمولا“از لامپهای تنگستنی که تولید نور با طول موج990-300 نانومتر مینمایند استفاده می شود برای تولید پرتوهای فرابنفش غالبا“ از از لامپ های هیدروژنی یا دوتریومی (با طول موج 450-200نانومتر) استفاده می شود لامپ های دوتریومی معمولا“ پایدارترند وطول عمر بیشتری دارند.
فتومتر (Photometer)
با توجه به اینکه اسپکتروفتومتر معمولا“ جهت خواندن جذب نوری در واکنش های End point کاربرد دارد لذا امروز با توجه به افزایش تنوع تستها کاربرد آنها کم شده است و جای خود را به فتومترها داده اند.
بیشتری کاربرد این دستگاه نیز در بخش بیوشیمی آزمایشگاه است.
اساس کار فتومترهمانند اسپکتروفتومتر است در فتومتر منوکروماتور، فیلترها ی شیشه ای رنگی هستند که بخش اعظم نور را جذب کرده و فقط طول موجهای محدودی را عبور می دهند فتومترهای پیشرفته در حدود 8 فیلتر رنگی دارند که معمولا“ شامل طول موج های 340،405،492،520،546،578،623 است که بسته به نوع آزمایش فیلتر مورد نظر را انتخاب می کنند
منوکروماتور فتومترها فیلترهای تک رنگ کاملا“ استاندارد بوده و از طرفی بسیاری از فتومترهای نسل جدید تقریبا“ نیمه اتوماتیک می باشند لذا قسمتی از واکنش در داخل دستگاه انجام میگیرد و قابل برنامه ریزی جهت خوانش جذب نوری در زمانهای برنامه ریزی شده می باشند همچنین آنها دارای انکوباتو37 درجه می باشند. لذا برای آزمایش های آنزیمی که نیاز به خوانش متوالی در زمانهای معین و 37 درجه دارند(Kinetic) بسیار ضروری می باشند. بسیاری از فتومترها علاوه بر نمایشگرهای دیجیتالی ، چاپگر نیز دارند.
شامل 51 اسلاید powerpoint
بیماری (Disease) به ناهنجاری در بدن یا روان میگویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش دربیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد میگردد. البته باید میان بیماری و سایر حالتهای پزشکی مانند خستگی، ضعف، کسالت و اندوه تفاوت گذاشت. عامل ایجاد بیماری میتواند بیرونی (مانند باکتری، انگل، تغذیه ناکافی و...) یا درونی (مانند پرکاری تیروئید، دیابت و ...) باشد. همچنین بیماری میتواند مادرزادی (مانند سندرم ترنر یا لب شکری) یا ژنتیکی مانند آلبینیسم باشد. بیماری تند (حاد) یا کهنه (مزمن)، واگیر دار یا ناواگیر نیز میتواند باشد.
تعداد :17 صفحه
چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده بودن مقالات و ظاهر زیبای آنها می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد
مقالات را با ورژن office2010 به بالا باز کنید
درس پژوهی پایه پنجم ابتدایی کشور ترکمنستان
تعداد صفحات:25
فرمت فایل:ورد
چکیده
آدمی از آغاز بر آن بوده است که تاریکی های جهان را به نور آگاهی و دانش و اندیشه روشن نماید تا بتواند به افق های دورتر دانایی و دانش اوج بگیرد. در این میان اشتغال به نشر و پژوهش در علوم موهبتی است ایزدی که معلمان را به مراتب عالی الهی می رساند. و باری گران و مسئولیتی عظیم را بردوش این جماعت قرار می دهد. جستار پیش رو، حاصل این عشق و احساس وظیفه ی توأمان است.
درس پژوهی برگردان واژه ژاپنی jugyokenkyu بمعنی مطالعه یا پژوهش تشکیل شده است .kenkyu بمعنی درس و jugyo بمعنای مطالعه یا پژوهش است . معادل انگلیسی درس پژوهی Lesson study است .
درس پژوهی به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعی پیرامون عمل تدریس است . بعنوان یک معلم حرفه ای بیا و در روش تدریس خود تامل کن! حتما روش بهتری برای تدریس وجود دارد . اما این بار نه به تنهایی، بلکه با یک گروه از معلمان هم رشته ، روش خود را مورد مطالعه و آزمون قرار دهید ، با هم با نقد شرایط موجود و در جهت نیل به وضع موجود طرح مساله نمایید ، در جهت شناخت بهترین روش ممکن پژوهش کنید ، نتایج پژوهش را در کلاس درس و بصورت طبیعی بیازمایید ، نتیجه آزمایش را نقد کنید ، طرح را اصلاح و دوباره در یک کلاس دیگر آن را اجرا نمایید ، نتایج پژوهش خود را منتشر و در اختیار دیگران قرار دهید .
به این ترتیب شما گام در مسیر درس پژوهی نهاده اید روشی که پایه توسعه مستمر حرفه ای شماست و شما را در مسیر یک معلم حرفه ای و فکور به حرکت وا می دارد !
در این درس پژوهی سعی بر این است که دانش آموزان به طور کامل با مفاهیم کامل درس آشنا گردند و مشکلات و معایب تدریس در این باره برطرف گردد.
مقدمه :
همانطور که می دانیم درس پژوهی شکل اولیه ای از توسعه ی حرفه ای معلمان می باشد که هدف عمده آن بهبود مستمر تدریس می باشد به گونه ای که دانش آموزان بتوانند مطالب را به شیوه ی موثر تری بیاموزند.گروه درس پژوه تلاش می کند طرح درس خود را نقد و بررسی و به شیوه بهینه اصلاح نماید. طرح درس مشارکتی رمز موفقیت معلمان می باشد. برای معلم درس پژوه تمام کردن کتاب مهم نیست، یادگیری و فهمیدن دانش آموزان مهم است. درس پژوهی به معلمان یاد می دهد که در کلاس صرفا یاددهنده نباشند بلکه یادگیرنده نیز باشند.ملاک سنجش در موفقیت درس پژوهی یادگیری معلمان است نه تولید یک درس. تهیه طرح درس بهتر نتیجه جانبی و ثانوی فرآیند است اما نه هدف اولیه آن.
منطق درس پژوهی ساده است اگر میخواهید آموزش را بهبود بخشید، اثر بخشترین جا برای چنین کاری، کلاس درس است. اگر شما این کار را با درسها شروع کنید، مسئلهی چگونگی کاربرد نتایج تحقیق در کلاس درس ناپدید می شود.در اینجا بهبود کلاس درس در درجهی اول اهمیت است. درس پژوهی یکی از راههای ارتقا و دستیابی به شیوه های نوین تدریس و کنار گذاشتن شیوه ها و روشهای سنتی است . معلمین مقطع ابتدایی چند سالی است که تلاش می کنند تا بلکه بتوانند با شرکت درجشنواره ی الگوهای نوین تدریس خدمتی در این راستا به نظام تعلم و تربیت کشور به عنوان مهمترین رکن آینده ساز کشور کمکی کرده باشند .
ما در قسمت مبانی علمی و نظری به سه مبحث پرداخته ایم : اول ، طراحی منظم آموزشی یا همان طرح درس ، دوم ؛روشهای تدریس ، سوم ؛هدفهای سه گانه ی تعلیم وتربیت .
این فایل حاوی مطالعه آزمونهای غیر مخرب می باشد که به صورت فرمت PowerPoint در 268 اسلاید در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است، در صورت تمایل می توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و دانلود نمایید.
فهرست
ضرورت بازرسی
انواع سیستمهای بازرسی
بازرسی چشمی
بازرسی با مایعات نافذ
بازرسی با ذرات مغناطیسی
بازرسی به روش اولتراسونیک
بازرسی به روش رادیوگرافی
تصویر محیط برنامه